2010. április 16. (péntek) 9.30-10.00
Megnyitó
(Díszterem)
A konferenciát megnyitja:
Csernus Sándor
a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja
A résztvevőket köszönti:
Dékány Imre
a Szegedi Akadémiai Bizottság elnöke
Csapó Benő
a Pedagógiai Értékelési Konferenciák alapító elnöke
Molnár Éva
a PÉK 2010 konferencia elnöke
2010. április 16. (péntek) 10.00-10.50
Plenáris előadás
(Díszterem)
Promoting High Level Reasoning - and Assessing the Outcomes
Philip Adey
King’s College London
Levezető elnök: Csapó Benő
2010. április 16. (péntek) 11.00-12.15
TEMATIKUS ELŐADÁSOK | ||
Hátrányos helyzet és sajátos nevelési igény Elnök: Molnár Éva | Előadóterem | Az iskola hátránykompenzáló szerepével kapcsolatos vélemények a szegedi deszegregációs intézkedésben érintett iskolák pedagógusai körében (Szűcs Norbert, Fejes József Balázs) |
Az értékelés szerepe a hátrányos helyzetű gyerekek idegen nyelvre tanítása során (Furcsa Laura) | ||
Óvónők és tanítónők ADHD-val kapcsolatos ismeretszintjének felmérése a “KADDS” segítségével (Péter Eszter) | ||
Autizmussal élők kommunikációjának vizsgálata az interaktív összehangolódás elmélet tükrében-tematikus előadás (Balogh Virág) | ||
A magzati tesztoszteronszint, az autisztikus viselkedés és a kötődés kapcsolata (Kovács Sándor) | ||
A mérés-értékelés elméleti keretei - problémák és lehetőségek Elnök: Molnár Gyöngyvér | Díszterem | Az episztemológiai meggyőződések mérésének problémái és lehetőségei (Barassevich Tamás, Kelemen-Molitorisz Anikó, Mokbelné Bacsa Éva) |
A fővárosi kompetenciaalapú mérési rendszer bevezetése, problémái és fejlesztési lehetőségei (Südi Ilona, Török József) | ||
Természettudományos műveltség-koncepciók (B. Németh Mária) | ||
A valószínűségi gondolkodás pedagógiai modellje (Nagy Dóra) | ||
A fluencia tesztek szerepe az iskolai szűrésben és fejlesztésben (Tánczos Tímea) |
2010. április 16. (péntek) 13.15-14.45
SZIMPÓZIUMOK | ||
Az eredményesség mérése a felsőfokú képzésben, és az eredményességre ható tényezők szerepe Elnök: Fényes Hajnalka Opponens: Zsolnai Anikó | Előadóterem | A felsőoktatás hozzáadott értékének mérése az alapképzés végzős évfolyama körében (Ceglédi Tímea) |
Esélyek és eredményesség a felnőttek felsőfokú tanulásában (Engler Ágnes) | ||
A puritán időfelhasználás mint a munkaerőpiaci eredményesség egyik lehetséges záloga (Bocsi Veronika) | ||
A tanulói eredményesség nemi különbségei közép- és felsőfokon egy határmenti régióban (Fényes Hajnalka) | ||
Értékelés és siker: a felsőfokú képzésben oktató nők eredményességének vizsgálata (Tornyi Zsuzsa Zsófia) | ||
Longitudinális vizsgálatok iskolai kontextusban Elnök: Csapó Benő Opponens: Nagy József | Díszterem | A problémamegoldó gondolkodás fejlődése keresztmetszeti és longitudinális vizsgálatok fényében (Molnár Gyöngyvér, Korom Erzsébet) |
A természettudományi ismeretek fejlettségét befolyásoló tényezők 4. évfolyamon (Korom Erzsébet, Nagy Lászlóné) | ||
Az iskola kezdetén mért DIFER-készségek előrejelző ereje (Józsa Krisztián, Csapó Benő) | ||
A matematikai készségek fejlődése az iskola első szakaszában (Csapó Benő, Józsa Krisztián) |
2010. április 16. (péntek) 15.00-16.15
SZIMPÓZIUM | ||
„Gyorsuló sáv” vagy „parkolópálya”? A nyelvi előkészítő évfolyam értékelése: érettségi eredmények, diákok, nyelvtanárok és szülők véleménye Elnök: Nikolov Marianne Opponens: Józsa Krisztián | Díszterem | Az első nyelvi előkészítő évfolyamos diákok érettségi eredményei (Nikolov Marianne) |
Az első nyelvi előkészítő évfolyam hatékonysága a szülők véleményének tükrében (Öveges Enikő) | ||
„Pont akkor van kevés óra, amikor már lehetne reptetni őket”: Esettanulmány egy kisvárosi középiskoláról (Dombi Judit) | ||
„Küzdünk ezekkel a diákokkal.” A nyelvi előkészítő program megvalósulása egy nagyvárosi szakközépiskolában (Horváth Veronika) | ||
„NYEK-es osztály, NYEK-es problémák”: Nyelvtanárok és diákok véleménye a nyelvi előkészítő évfolyamról (Menyhei Zsófia) |
2010. április 16. (péntek) 15.00-16.15
TEMATIKUS ELŐADÁSOK | ||
Az IKT alkalmazása a kutatásban és a fejlesztésben Elnök: Molnár Gyöngyvér | Előadóterem | Pedagógiai innovációra vonatkozó kutatási tendenciák az IKT-val támogatott oktatási környezetben (Lakatosné Török Erika) |
A problémamegoldó gondolkodás vizsgálata számítógépes környezetben (Molnár Gyöngyvér) | ||
Kisiskolás diákok gondolkodási képességének vizsgálata online környezetben (R. Tóth Krisztina, Molnár Gyöngyvér) | ||
Online tesztkitöltés tapasztalatai és virtuális tanulási környezetek értékelése (Kétyi András) | ||
Pedagógiai tesztek IRT szerinti értékelése számítógépes eszközökkel (Dúl Imre) |
2010. április 16. (péntek) 15.00-16.15
POSZTERBEMUTATÓ | ||
Poszterszekció Elnök: Csíkos Csaba | Előtér | Innováció a múzeumpedagógiában (Koltai Zsuzsa) |
„Socialisare necesse est”. Nevelési eredményvizsgálatok a Pécsi Tudományegyetem 1. Számú Gyakorló Általános Iskolájában (Dombiné Borsos Margit) | ||
Új generációs tanulási módszerek és tanulási környezetek szerepe az oktatásban (Molnár György) | ||
A felsőfokú szakképzés pedagógiája oktatáspolitikai és munkaerő-piaci aspektusból (Kazarján Erzsébet) | ||
Tehetségdiagnosztizálás egy fővárosi kerületben (Maadadiné Borbély Mária) | ||
A dráma igazi arca (Berencsi Benjamin) |
2010. április 16. (péntek) 16.30-17.20
Plenáris előadás
(Díszterem)
Tanulási motiváció és versengés: barátok vagy ellenségek?
Fülöp Márta
MTA Pszichológiai Kutatóintézet, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Levezető elnök: Zsolnai Anikó
2010. április 16. (péntek) 17.30-19.00
SZIMPÓZIUM | ||
A szocialitás néhány aspektusa Elnök: Zsolnai Anikó Opponens: Nagy József | Díszterem | Megküzdési stratégiák vizsgálata 10 és 12 éves tanulók körében (Zsolnai Anikó) |
A szociálisprobléma-megoldó képesség működésének jellemzői nyolc és 15 éves diákok körében (Kasik László) | ||
A társas viselkedés környezeti meghatározói (Jámbori Szilvia) | ||
A szociális kontextus, a hátrányos helyzet és a tanulási motiváció összefüggése (Fejes József Balázs) | ||
A mesék szerepe a szociális kompetencia fejlődésében (Szombathelyiné Nyitrai Ágnes) |
2010. április 16. (péntek) 17.30-19.00
TEMATIKUS ELŐADÁSOK | ||
Nyelvpedagógiai kutatások Elnök: Nikolov Marianne | Tárgyaló, fszt. 3. | 12. évfolyamos középiskolások német nyelvi szókincsének mélysége. Egy mérőeszköz adaptációja és a mérési adatok kvalitatív elemzése (Sominé Hrebik Olga) |
Az angol emelt szintű érettségi és két akkreditált nyelvvizsgarendszer feladatainak összehasonlítása próbavizsgázói teljesítmények tükrében (Szabó Gábor) | ||
A kohéziós erők szerepe az írásminőség értékelésében B2 szintű angol nyelvvizsgán (Lukácsi Zoltán) | ||
Pedagógiai korpusz alkalmazása az idegen nyelvi szókincsmérésben (Lehmann Magdolna) | ||
Nyelvtanulásra vonatkozó meggyőződések vizsgálata 7. és 11. évfolyamos tanulók körében (Mokbelné Bacsa Éva, Csíkos Csaba) | ||
Média és IKT a tanítási-tanulási folyamatban Elnök: Ollé János | Előadóterem | A 14-18 éves korosztály médiaműveltség vizsgálatának internettel és mobiltelefonnal kapcsolatos eredményei (Herzog Csilla, Zentai Gabriella) |
Blog mint tudásközvetítő, közösségformáló, kapcsolatépítő eszköz az órai munkában (Molnár Pál) | ||
Mítosz vagy valóság? A netgeneráció jellemzői Magyarországon (Fehér Péter, Hornyák Judit) | ||
A video mint az osztálytermi kutatások hatékony eszköze: Az elmúlt két évtized nemzetközi tapasztalatai az új hazai kutatási lehetőségek tükrében (Győri János, Páva Rita) |