Részletes szakmai program

2010. április 16. (péntek) 9.30-10.00

Megnyitó
(Díszterem)

A konferenciát megnyitja:

Csernus Sándor
a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja

A résztvevőket köszönti:

Dékány Imre
a Szegedi Akadémiai Bizottság elnöke

Csapó Benő
a Pedagógiai Értékelési Konferenciák alapító elnöke

Molnár Éva
a PÉK 2010 konferencia elnöke

2010. április 16. (péntek) 10.00-10.50

Plenáris előadás
(Díszterem)
 
Promoting High Level Reasoning - and Assessing the Outcomes
 
Philip Adey
King’s College London
 
Levezető elnök: Csapó Benő
 

2010. április 16. (péntek) 11.00-12.15

TEMATIKUS ELŐADÁSOK
Hátrányos helyzet és sajátos nevelési igény
 
Elnök: Molnár Éva
ElőadóteremAz iskola hátránykompenzáló szerepével kapcsolatos vélemények a szegedi deszegregációs intézkedésben érintett iskolák pedagógusai körében (Szűcs Norbert, Fejes József Balázs)
Az értékelés szerepe a hátrányos helyzetű gyerekek idegen nyelvre tanítása során (Furcsa Laura)
Óvónők és tanítónők ADHD-val kapcsolatos ismeretszintjének felmérése a “KADDS” segítségével (Péter Eszter)
Autizmussal élők kommunikációjának vizsgálata az interaktív összehangolódás elmélet tükrében-tematikus előadás (Balogh Virág)
A magzati tesztoszteronszint, az autisztikus viselkedés és a kötődés kapcsolata (Kovács Sándor)
A mérés-értékelés elméleti keretei - problémák és lehetőségek
 
Elnök: Molnár Gyöngyvér
DíszteremAz episztemológiai meggyőződések mérésének problémái és lehetőségei (Barassevich Tamás, Kelemen-Molitorisz Anikó, Mokbelné Bacsa Éva)
A fővárosi kompetenciaalapú mérési rendszer bevezetése, problémái és fejlesztési lehetőségei (Südi Ilona, Török József)
Természettudományos műveltség-koncepciók (B. Németh Mária)
A valószínűségi gondolkodás pedagógiai modellje (Nagy Dóra)
A fluencia tesztek szerepe az iskolai szűrésben és fejlesztésben (Tánczos Tímea)

 

2010. április 16. (péntek) 13.15-14.45

SZIMPÓZIUMOK
Az eredményesség mérése a felsőfokú képzésben, és az eredményességre ható tényezők szerepe
 
Elnök: Fényes Hajnalka
Opponens: Zsolnai Anikó
ElőadóteremA felsőoktatás hozzáadott értékének mérése az alapképzés végzős évfolyama körében (Ceglédi Tímea)
Esélyek és eredményesség a felnőttek felsőfokú tanulásában (Engler Ágnes)
A puritán időfelhasználás mint a munkaerőpiaci eredményesség egyik lehetséges záloga (Bocsi Veronika)
A tanulói eredményesség nemi különbségei közép- és felsőfokon egy határmenti régióban (Fényes Hajnalka)
Értékelés és siker: a felsőfokú képzésben oktató nők eredményességének vizsgálata (Tornyi Zsuzsa Zsófia)
Longitudinális vizsgálatok iskolai kontextusban
 
Elnök: Csapó Benő
Opponens: Nagy József
DíszteremA problémamegoldó gondolkodás fejlődése keresztmetszeti és longitudinális vizsgálatok fényében (Molnár Gyöngyvér, Korom Erzsébet)
A természettudományi ismeretek fejlettségét befolyásoló tényezők 4. évfolyamon (Korom Erzsébet, Nagy Lászlóné)
Az iskola kezdetén mért DIFER-készségek előrejelző ereje (Józsa Krisztián, Csapó Benő)
A matematikai készségek fejlődése az iskola első szakaszában (Csapó Benő, Józsa Krisztián)

 

2010. április 16. (péntek) 15.00-16.15

SZIMPÓZIUM
„Gyorsuló sáv” vagy „parkolópálya”? A nyelvi előkészítő évfolyam értékelése: érettségi eredmények, diákok, nyelvtanárok és szülők véleménye
 
Elnök: Nikolov Marianne
Opponens: Józsa Krisztián
DíszteremAz első nyelvi előkészítő évfolyamos diákok érettségi eredményei (Nikolov Marianne)
Az első nyelvi előkészítő évfolyam hatékonysága a szülők véleményének tükrében (Öveges Enikő)
„Pont akkor van kevés óra, amikor már lehetne reptetni őket”: Esettanulmány egy kisvárosi középiskoláról (Dombi Judit)
„Küzdünk ezekkel a diákokkal.” A nyelvi előkészítő program megvalósulása egy nagyvárosi szakközépiskolában (Horváth Veronika)
„NYEK-es osztály, NYEK-es problémák”: Nyelvtanárok és diákok véleménye a nyelvi előkészítő évfolyamról (Menyhei Zsófia)

 

2010. április 16. (péntek) 15.00-16.15

TEMATIKUS ELŐADÁSOK
Az IKT alkalmazása a kutatásban és a fejlesztésben
 
Elnök: Molnár Gyöngyvér
ElőadóteremPedagógiai innovációra vonatkozó kutatási tendenciák az IKT-val támogatott oktatási környezetben (Lakatosné Török Erika)
A problémamegoldó gondolkodás vizsgálata számítógépes környezetben (Molnár Gyöngyvér)
Kisiskolás diákok gondolkodási képességének vizsgálata online környezetben (R. Tóth Krisztina, Molnár Gyöngyvér)
Online tesztkitöltés tapasztalatai és virtuális tanulási környezetek értékelése (Kétyi András)
Pedagógiai tesztek IRT szerinti értékelése számítógépes eszközökkel (Dúl Imre)

 

2010. április 16. (péntek) 15.00-16.15

POSZTERBEMUTATÓ
Poszterszekció
 
Elnök: Csíkos Csaba
ElőtérInnováció a múzeumpedagógiában (Koltai Zsuzsa)
„Socialisare necesse est”. Nevelési eredményvizsgálatok a Pécsi Tudományegyetem 1. Számú Gyakorló Általános Iskolájában (Dombiné Borsos Margit)
Új generációs tanulási módszerek és tanulási környezetek szerepe az oktatásban (Molnár György)
A felsőfokú szakképzés pedagógiája oktatáspolitikai és munkaerő-piaci aspektusból (Kazarján Erzsébet)
Tehetségdiagnosztizálás egy fővárosi kerületben (Maadadiné Borbély Mária)
A dráma igazi arca (Berencsi Benjamin)

 

2010. április 16. (péntek) 16.30-17.20

Plenáris előadás
(Díszterem)
 
Tanulási motiváció és versengés: barátok vagy ellenségek?
 
Fülöp Márta
MTA Pszichológiai Kutatóintézet, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
 
Levezető elnök: Zsolnai Anikó
 

2010. április 16. (péntek) 17.30-19.00

SZIMPÓZIUM
A szocialitás néhány aspektusa
 
Elnök: Zsolnai Anikó
Opponens: Nagy József
DíszteremMegküzdési stratégiák vizsgálata 10 és 12 éves tanulók körében (Zsolnai Anikó)
A szociálisprobléma-megoldó képesség működésének jellemzői nyolc és 15 éves diákok körében (Kasik László)
A társas viselkedés környezeti meghatározói (Jámbori Szilvia)
A szociális kontextus, a hátrányos helyzet és a tanulási motiváció összefüggése (Fejes József Balázs)
A mesék szerepe a szociális kompetencia fejlődésében (Szombathelyiné Nyitrai Ágnes)

 

2010. április 16. (péntek) 17.30-19.00

TEMATIKUS ELŐADÁSOK
Nyelvpedagógiai kutatások
 
Elnök: Nikolov Marianne
Tárgyaló, fszt. 3.12. évfolyamos középiskolások német nyelvi szókincsének mélysége. Egy mérőeszköz adaptációja és a mérési adatok kvalitatív elemzése (Sominé Hrebik Olga)
Az angol emelt szintű érettségi és két akkreditált nyelvvizsgarendszer feladatainak összehasonlítása próbavizsgázói teljesítmények tükrében (Szabó Gábor)
A kohéziós erők szerepe az írásminőség értékelésében B2 szintű angol nyelvvizsgán (Lukácsi Zoltán)
Pedagógiai korpusz alkalmazása az idegen nyelvi szókincsmérésben (Lehmann Magdolna)
Nyelvtanulásra vonatkozó meggyőződések vizsgálata 7. és 11. évfolyamos tanulók körében (Mokbelné Bacsa Éva, Csíkos Csaba)
Média és IKT a tanítási-tanulási folyamatban
 
Elnök: Ollé János
ElőadóteremA 14-18 éves korosztály médiaműveltség vizsgálatának internettel és mobiltelefonnal kapcsolatos eredményei (Herzog Csilla, Zentai Gabriella)
Blog mint tudásközvetítő, közösségformáló, kapcsolatépítő eszköz az órai munkában (Molnár Pál)
Mítosz vagy valóság? A netgeneráció jellemzői Magyarországon (Fehér Péter, Hornyák Judit)
A video mint az osztálytermi kutatások hatékony eszköze: Az elmúlt két évtized nemzetközi tapasztalatai az új hazai kutatási lehetőségek tükrében (Győri János, Páva Rita)