Részletes szakmai program
2010. november 4. (csütörtök) 12.00-12.45
Megnyitó
(Budapest terem)
2010. november 4. (csütörtök) 13.00-14.30
Szimpózium | ||
Az átalakuló felsőoktatás hallgatói szemmel egy határmenti (tanuló) régióban Elnök: Kozma Tamás Opponens: Fényes Hajnalka | Benczúr II. terem | Alap-és mesterképzésben tanuló hallgatók részvétele a felnőttképzésben (Ábrahám Katalin, Tőzsér Zoltán) |
Hallgatói szocializáció a szerkezetváltó felsőoktatásban (Pusztai Gabriella) | ||
A jövő pedagógusai a jelen tükrében (Ádám Erzsébet, Bordás Andrea) | ||
Szakkollégiumban és tehetséggondozó programban résztvevő hallgatók összehasonlítása egy határmenti régióban (Ceglédi Tímea) |
2010. november 4. (csütörtök) 13.00-14.30
Tematikus előadások | ||
A tudományfejlődés és a módszertani innovációk hatása a pedagógiai gyakorlatra Elnök: Nahalka István | Margaréta terem | A szak- és felnőttképzési intézmények közös minőségirányítási rendszerének kialakítása (Dancsó Tünde) |
Kooperatív tanulásszervezés - új paradigma? (Arató Ferenc) | ||
A konnektivista oktatásmódszertan sajátosságai a Winkel-féle kritikai-kommunikatív didaktika szemszögéből (Ollé János) | ||
A bürokrácia, a bürokratikus viselkedés, valamint az oktatók megítélése a Szegedi Tudományegyetemen (Benedek Dániel) | ||
Természettudományi nevelés Elnök: Csapó Benő | Mozaik terem | Természettudományi tudás realisztikus és autentikus szituációkban (B. Németh Mária) |
A feladattípus szerepe a természettudományi tudás értékelésében (Korom Erzsébet, Nagy Lászlóné) | ||
A fenntarthatóságra nevelés kérdéseinek megjelenése természettudományos tankönyvekben (Varga Attila) | ||
Neveléstörténeti és reformpedagógiai kutatások Elnök: Pukánszky Béla | Benczúr I. terem | Autonómia vagy központosítás? Karl Anton von Martini a szakszerű tanügyigazgatás mikéntjéről a 18. század második felében (Ugrai János) |
Tartalmi kánonok neveléstörténeti tankönyveinkben (1867 - 1956) (Nóbik Attila) | ||
A herbarti koncepció reformpedagógiai jellemzői (Bicsák Zsanett Ágnes) | ||
Modernizációs és restaurációs elemek a „maratoni reform” kritikus időszakának innovációiban 1988 és 1992 között (Trencsényi László) |
2010. november 4. (csütörtök) 14.45-16.15
Szimpóziumok | ||
Természettudományi követelményrendszer kidolgozásának elméleti kerete Elnök: Korom Erzsébet Opponens: Nahalka István | Benczúr I. terem | A természettudományi követelményrendszer szerkezete, dimenziói (Korom Erzsébet) |
A természettudományi műveltség és a tudás értékelésének társadalmi dimenziója (B. Németh Mária) | ||
Az élettelen természettel kapcsolatos követelményrendszer kialakítása az 1-6. évfolyamokon (Radnóti Katalin) | ||
Az élő rendszerek tartalmi terület részletes standardjai az 1−6. évfolyamon (Nagy Lászlóné, Revákné Markóczi Ibolya) | ||
A Föld és a Világegyetem tartalmi terület követelményrendszerének bemutatása (Makádi Mariann) | ||
A határmenti oktatás új lehetőségei Elnök: Forray R. Katalin Opponens: Cserti Csapó Tibor | Benczúr II. terem | A magyar-horvát és magyar-szlovén határ menti kistérségek oktatási együttműködései (Andl Helga, Vadász Viola) |
Oktatási intézmények határon átnyúló együttműködései a Nyugat-Dunántúl határmenti kistérségeiben (Dominek Dalma Lilla , Molnár-Kovács Zsófia) | ||
A magyar-román határmenti térség oktatási együttműködéseinek bemutatása (Szűcs Norbert) | ||
Kapcsolatok a keleti végeken (Bordás Andrea, Jávorné Erdei Renáta, Szolár Éva) |
2010. november 4. (csütörtök) 14.45-16.15
Tematikus előadások | ||
Sajátos nevelési igényű tanulók Elnök: Mesterházi Zsuzsa | Mozaik terem | Módszertani pluralizmus, speciális oktatási szükségletek és innovatív technológia: a HANDS mobil támogató rendszer és első prototípusának tesztelése (Győri Miklós, Joseph Mintz, Stefanik Krisztina, Corinne Branch) |
Autizmussal élők végrehajtó redszerének vizsgálata (Balogh Virág) | ||
Interaktív összehangolódás autizmusban, avagy mennyire sikeresek dialógusos helyzetben az autizmussal élők? (Balogh Virág) | ||
Gyöngyszem az ékszerdobozban - pedagógushangok az együttnevelésről (Jászi Éva) | ||
Művészeti nevelés, művészettel nevelés, művészetterápia (Kiss Virág) | ||
20. századi neveléstörténeti és iskolatörténeti kutatások Elnök: Németh András | Margaréta terem | Mindennapok egy jezsuita középiskolában a XX. század elején - A pécsi Pius Gimnázium és Internátus az 1910-es években (Somodi Imre) |
Olay Ferenc és a hazai tankönyvrevíziós mozgalom (Albert B. Gábor) | ||
Informális tanulás Kispesten és Pestszentlőrincen a két világháború között (Horváth H. Attila) | ||
Fényes szellők – Az 50-es és a 60-as, 70-es évek kisiskoláskora iskolai fényképeken keresztül (Kolosai Nedda) |
2010. november 4. (csütörtök) 16.45-18.15
Szimpóziumok | ||
Az egyetemisták cselekvési orientációi (kultúra - életmód - szabadidő) Elnök: Szabó Ildikó Opponens: Pusztai Gabriella | Mozaik terem | Prognózis a klasszikus szabadidő-orientáció lehetséges eltűnéséről (Bocsi Veronika) |
Nemek közötti különbség az egyetemisták életmódjában (Fónai Mihály, Márton Sándor) | ||
Az olvasó hallgató (Németh Nóra Veronika) | ||
Oktatónők az idő fogságában – munka és szabadidő összetett kapcsolata a felsőoktatásban dolgozók körében (Tornyi Zsuzsa Zsófia) | ||
A környezetpedagógia új törekvései és eredményei Elnök: Lükő István Opponens: Varga Attila | Benczúr I. terem | Az ökoiskola-hálózat változásai (Horváth Dániel) |
Fenntarthatóság és a tanösvények. Nemzetközi összehasonlítás a tanösvények típusairól (Kollarics Tímea) | ||
Városi ökológiai lábnyom számítás magyar példája a Széchenyi Egyetemen elmélet és módszertan (Szigeti Cecília, Róth Dániel, Bikali Julianna, Orsós Györgyi) | ||
Városi ökológiai lábnyom számítás magyar példája a Széchenyi Egyetemen vizsgálatok és eredmények (Szücs Zsuzsanna, Bodor Brigitta) |
2010. november 4. (csütörtök) 16.45-18.15
Tematikus előadások | ||
Pedagógiai szaksajtó és sajtóforrások Elnök: Trencsényi László | Margaréta terem | A művészeti nevelés kérdése a XIX. század végi magyar tanügyi sajtóban (Vincze Tamás) |
Egy folyóirat a művelődésért: A Nő és a Társadalom indulása és működésének első évei (1907-1910) (Kereszty Orsolya) | ||
A pécsi Gandhi Gimnázium története hazai napilapok tükrében 1992-2009 (Dezső Renáta Anna) | ||
2000-2010 hazai pedagógiai szaksajtója az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum adatbázisának tükrében (Dömsödy Andrea) | ||
Képességfejlődés és -fejlesztés Elnök: Korom Erzsébet | Benczúr II. terem | Az induktív gondolkodás fejlődése 6 és 17 éves kor között (Molnár Gyöngyvér, Csapó Benő) |
Egy matematikai kompetenciafejlesztő program indirekt hatása néhány gondolkodási képesség fejlődésére (Vidákovich Tibor) | ||
A szelekció, valamint a szövegértési, -alkotási és matematikai készségek fejlettségének hatása a szövegesfeladat- és problémamegoldásra 9. évfolyamon (Zentai Gabriella, Pap-Szigeti Róbert) | ||
Új mutatók a verbális fluencia tesztek értékelésében (Tánczos Tímea) |
2010. november 4. (csütörtök) 18.30-19.30
Plenáris előadás
(Budapest terem)
How to improve the impact of research on learning and instruction
Erno Lehtinen
Centre for Learning Research, University of Turku
Levezető elnök: Csapó Benő
2010. november 4. (csütörtök) 19.30-
Vacsora