Meghívott előadók

Csépe Valéria

Magyar Tudományos Akadémia TTK Agyi Képalkotó Központ, Budapest

Az olvasásfejlődés „univerzális” indikátorai

Keynote lecture

Az olvasás alapozó szakaszában végzett mérések jelentőségét az olvasásfejlődés követésén túl hangsúlyossá teszi az a tény, hogy az olvasás zavarainak (a gyenge olvasástól a diszlexiáig) korai jelzése a fejlesztés mielőbbi megkezdéséhez, s ezzel a spontán kompenzáció sikertelen változatainak elkerüléséhez nyújthat segítséget. Az olvasásfejlődés követésének és értékelésének, valamint a lehetséges zavarok súlyosságának megítéléséhez végzett mérések akkor szolgálnak megbízható adatokkal, ha az indikátorokat megfelelően választottuk ki, s legalább a teljesítményhez való hozzájárulás mértéke szerint súlyoztuk. Az előadás kiemelt témája annak a megközelítésnek a beható elemzése, amely szerint az olvasási teljesítményben megnyilvánuló egyéni eltérések indikátorai univerzálisak. Az előadás saját munkacsoportunk kutatási eredményeink és nemzetközi együttműködésben végzett, nyelvközi összehasonlító vizsgálataink tapasztalatait bemutatva azt kívánja alátámasztani, hogy bár az olvasásfejlődés meghatározó faktorai univerzálisak, a megbízható mérés kialakítását több tényező is befolyásolja. Ilyen a választott indikátorok típusa, relevanciája, súlya, hatásának mértéke és idői jellemzője, s az adott ortográfia konzisztenciája. Adataink szerint az olvasás két eltérő, szóolvasási, valamint álszóolvasási (dekódolási) sebességgel és pontossággal mért, mutatója a nemzetközileg elterjedten használt több indikátor (fonológiai tudatosság, RAN, számemlékezeti terjedelem, szókincs) tekintetében is jelentős változást mutat az olvasásfejlődés szakaszai és az olvasási zavar mértéke szerint. Mindez arra utal, hogy az olvasástanulás első négy évében végzett méréseknél az az indikátorok tulajdonságai mindenképpen figyelembe veendők, s ez fokozottan érvényes az olvasási zavarok esetében.

Markku S. Hannula

USE OF GAZE TRACKING TO STUDY STUDENT ATTENTION IN CLASS:
Early reflections on methodology

with David Clarke, Man Ching Esther Chan, Gaye Williams, Enrique García Moreno-Esteva, Miika Toivanen

Keynote lecture

Human communication consists of more than just words; diagrams, gestures, glances, body movement and prosody are also important aspects of it. This multimodality of the communication raises a question regarding the student’s attention to the different channels used. Gaze-tracking has been used to study visual attention mostly in laboratory settings, which lacks ecological validity. This talk will reflect on our pilot studies using mobile gaze tracking in classrooms. In our first pilot study, we analyzed the student gaze during a teacher’s presentation. We found moments when the student used the subtle cues of the teacher’s gaze to direct his attention to a specific area before the teacher explicitly directed attention to that particular area. Moreover, we observed a clear difference between attentive and non-attentive listening to teacher. This and also our other case study indicate that gaze tracking data can provide more accuracy in location and in time than ordinary video data and, therefore, provides information that cannot be extracted from ordinary video data. We have also analyzed the location of student gaze in relation to direction of teacher gaze for a short segment where teacher shifted their gaze back and forth between the class and the board. It was found that both frequency and duration of student gaze fixations seems to be influenced by the direction of teacher gaze.

Odilla Finlayson

Assessment and IBSE - Opportunities and Challenges

Keynote lecture

The recent trend across the EU towards competence-based teaching and learning and a learning outcome approach has resulted in significant changes occurring at school curricula level in traditional subject areas such as science. These curricula are now being treated in more engaging cross-curricular ways, with greater emphasis being placed on developing skills and positive attitudes towards science alongside content knowledge. Over the past decade many curricula changes have advocated for inquiry-based science education (IBSE) and the EU has funded several large scale projects over the past decade to promote teachers across Europe in adopting IBSE at primary and secondary level. However, a key consideration of what and how assessment should be carried out in an IBSE classroom has received less notice. It is widely reported that assessment drives classroom activities and student learning and in most current assessment practices a strong emphasis is placed on knowledge recall and less so on the development of student’s skills and competencies. This presentation will discuss the SAILS - Strategies for Assessment of Inquiry-based Learning in Science – project approach to IBSE and assessment. A key starting point for the SAILS project was to review the key skills and competencies desirable for young people in the 21st Century as identified by different international sources and to map these against those developed through IBSE. The main task of SAILS was to collaborate with teachers to develop assessment strategies and materials that enable them to assess these inquiry skills and competencies in their classrooms. Through the collaborative efforts of SAILS beneficiaries across twelve European countries, over 20 SAILS units have been developed across a range of scientific topics. Each of these SAILS units presents a science topic with a rationale for a suggested teaching sequence and assessment approach, as well as the associated assessment materials. In particular, each unit has been trialled by teachers in classrooms in at least three different countries and details of how each teacher implemented the lesson(s) and the assessment strategy are provided in the form of case study reports that are included in each unit. In this way, the collection of units presents a variety of assessment modes that have been used to assess a particular inquiry skill. The focus of this presentation will be to discuss the benefits of this approach to IBSE and assessment to student learning and to highlight the challenge of achieving valid and reliable assessment of intended learning outcomes.
The SAILS project (www.sails-project.eu) has received funding from the European Commission Seventh Framework Programme under grant agreement no 289085.

 

Szeged

Látogatóknak, résztvevőknek

PÉK 2003-2015

Támogatók

Kapcsolat

Bírálóknak

Bírálók belépése

Szervezőknek

Szervezők belépése