A képességek fejlődésében alapvetően kétféle mintázatot különböztethettünk meg. Egy lassuló-gyorsuló-lassuló lefutású folyamatot, és egy ettől eltérő, több gyors és lassú szakaszból álló fejlődésmenetet.
Bizonyos feltételek fennállása esetén a logisztikus függvény jól írja le a képességek fejlődését is. A képességek fejlettségének logisztikus változására számíthatunk abban az esetekben, amikor a képesség időegységre eső fejlettsége arányos magának a képességnek az aktuális fejlettségi szintjével. Ez a feltétel tulajdonképpen minden képesség esetében fennáll, hiszen a képesség fejlettebb szintjén többet lehet gyakorolni magát a képességet, már csak azért is, mert fejlettebb képességgel időegység alatt több gyakorlatot lehet elvégezni, mint a kevésbé fejlett szinten. A korlát létezését szükségtelen bizonyítani, a biológiai korlátok, az információ-feldolgozó kapacitás mindenfajta megismerő tevékenysége számára jelentenek egy végső korlátot.
Logisztikus görbe illesztése a mért adatokhoz
Ahhoz, hogy a mért adatok pontosan "kirajzolják" a fejlődés valódi sajátosságait, sok mérési pontra, széles életkori sávot, a fejlődés teljes szakaszát lefedő eredményekre van szükség. A logisztikus görbe alakjából következően legalább öt "jól eltalált" időpontban kell mérési adattal rendelkeznünk ahhoz, hogy a görbe alakja egyértelműen kirajzolódjon. Kell egy adat a fejlődési folyamat első, még lassú és az utolsó, már lassú szakaszáról, továbbá a gyors középső szakaszról. Ha három pontunk van, azokat egyenes szakaszokkal éppen úgy összeköthetjük. mint sok más egyéb görbével. Ha a középső és a szélső pontok között van még egy-egy adatunk, az már egyértelműbben jelezheti a logisztikus jelleget.
Az arány feladat megoldásának változása az életkor függvényében egy szabályos logisztikus fejlődésre utal. A mért adatokat és az azokhoz illesztett logisztikus görbét a 12. ábra mutatja be.
Az illesztés automatikus, többnyire a legkisebb négyzetek elvével meghatározza a program a mért adatokhoz legközelebb álló függvény paramétereit. Ez a megoldás objektív abban az értelemben, hogy az eredmény nem tartalmaz egyéb feltevéseket vagy elvárásokat, és érdemes is megvizsgálni, mire megy a program az adatainkkal, ha "magára hagyjuk". A gyakorlatban azonban jobb eredményre jutunk, ha a függvényt egyedi számításokkal határozzuk meg, és többféle megoldással próbálkozunk.
A 12. ábrán bemutatott megoldás esetében a logisztikus görbe nagy pontossággal illeszkedik a mért adatokra. Mivel a görbét az iskolai oktatás életkori határain túl is megrajzoltuk, a vízszintes tengelyen az időt az életkorral jellemeztük. A mért és a számított adatok különbsége alig néhány százalékos, és az ábrán szereplő függvény egyik mérési pontra sem illeszkedik pontosan. Látható azonban, hogy legjobban a tizenegy évesek (ötödik évfolyam) adata tér el - mégpedig felfele - a számított értéktől.