1. Az induktív gondolkodásról
  2. Az iskolai és a hasznosítható tudás kettősségéről
  3. A természettudományok területéről és a tévképzetekről
  4. A deduktív gondolkodás
  5. Az analógiás gondolkodás
  6. Gondolkodás- és képességfejlesztés
  7. Az iskola
  8. A tudáskoncepciók
  9. Motiváció

Az induktív gondolkodásról

Csapó Benő (1995): Improving inductive reasoning through the content of teaching materials in primary and secondary schools. Paper presented at the Fifth Conference of the International Association of Cognitive Education. New York, July 9-13.

Csapó Benő (1995): Improving inductive reasoning through the content of teaching materials. Paper presented at the Sixth European Conference for Research on Learning and Instruction. Nijmegen, August 26-31.

Az iskolai és a hasznosítható tudás kettősségéről

B. Németh Mária és Csapó Benő (1996): Learning for the schools or learning for the life? Poster presented at 'The Growing Mind', International Conference. Geneva, Sept. 14-19.

Molnár Gyöngyvér (2001): A tudás alkalmazása új helyzetben. Iskolakultúra, 10. sz. 15­25.

Molnár Gyöngyvér (2001): Az életszerű feladat-helyzetekben történő problémamegoldás vizsgálata. Magyar Pedagógia, 3. sz. 347-372.

Molnár Gyöngyvér (2001): Problem solving in real-life situations. 9th European Conference on the Research of Learning and Instrrucrion, Switzerland. Fribourg, August 28 - September 1.

Molnár Gyöngyvér (2001): Problémamegoldás életszerű helyzetekben. I. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2001. október 25-27.

Molnár Gyöngyvér (2002): Komplex problémamegoldás vizsgálata 9-17 évesek körében. Magyar Pedagógia, 2. sz. 231-264.

Molnár Gyöngyvér (2002): A tudástranszfer. Iskolakultúra, 2. sz. 65-74.

A természettudományok területéről és a tévképzetekről

Csapó Benő és B. Németh Mária (1995): A természettudományos ismeretek alkalmazása: mit tudnak tanulóink az általános és a középiskola végén? Új Pedagógiai Szemle, 8. sz. 3-11.

Korom Erzsébet és Csapó Benő (1996): Changes in the children's misconceptions of the world. Poster presented at 'The Growing Mind', International Conference. Geneva, Sept. 14-19.

Korom Erzsébet és Csapó Benő (1997): A természettudományos fogalmak megértésének problémái. Iskolakultúra, 2. sz. 12-20.

Korom Erzsébet (1997): Naiv elméletek és tévképzetek a természettudományos fogalmak tanulásakor. Magyar Pedagógia, 1. sz. 19-40.

Vass Vilmos (1997): Történelmi tévképzetek a tanulók gondolkodásában. Iskolakultúra, 11. sz. 99-105.

Csapó Benő (1999): Természettudományos nevelés: híd a tudomány és a nevelés között. Iskolakultúra, 10. sz. 5-17.

Csapó Benő (1999): Bridging the gap between science and education. Plenary lecture. (Summary). 44. Proceedings of the International Conference on Science Education for the 21st Century. Előadás.

B. Németh Mária (2000): A természettudományos ismeretek alkalmazása. Iskolakultúra, 8. sz. 60-68.

A deduktív gondolkodás

Vidákovich Tibor (1996): Formal operations and deductive patterns of 13-and 17-year-old students. Poster presented at 'The Growing Mind', International Conference. Geneva, Sept. 14-19.

Az analógiás gondolkodás

Nagy Lászlóné (2000): Analógiák és az analogikus gondolkodás a kognitív tudományok eredményeinek tükrében. Magyar Pedagógia, 3. sz. 275-302.

Nagy Lászlóné Antal Erzsébet (2001): Assessment of analogical reasoning in the context of biology education. 9th European Conference on the Research of Learning and Instrucrion, Switzerland. Fribourg, August 28 - September 1.

Nagy Lászlóné (2001): Az analógiás gondolkodás terület- és tanterv-specifikus mérése. I. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2001. október 25-27.

Gondolkodás- és képességfejlesztés

Csapó Benő (1997): Improving cognitive abilities in schools: constraints and promises. Invited lecture. Seventh European Conference for Research on Learning and Instruction. Athens, Greece, August 26-30.

Csapó Benő (1999): Improving thinking through the content of teaching. In: J. H. M. Hamers, J. E. H. van Luit és B. Csapó (szerk.): Teaching and learning thinking skills. Swets and Zeitlinger. 37-62.

Csapó Benő (1999): Az értelmi képességek fejlesztésének történelmi-társadalmi kontextusa. Iskolakultúra, 9. sz. 3-15.

Csapó Benő (1999): Képességfejlesztés az iskolában - problémák és lehetőségek. Új Pedagógiai Szemle, 12. sz. 4-13.

Nagy Lászlóné (2000): A gondolkodási képességek fejlesztésének lehetséges útjai. Alkalmazott Pszichológia, 4. sz. 75-88.

Nagy Lászlóné (2001): A gondolkodási képességek fejlődése és fejlesztése. I. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2001. október 25-27.

Csapó Benő (2001): A kognitív képességek szerepe a tudás szervezésében. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest. 270-293.

Molnár Gyöngyvér és Csapó Benő (2003): A képességek fejlődésének logisztikus modellje. Iskolakultúra, 2. sz. 57-69.

Az iskola

Csapó Benő (1996): Educating the mind: What school does and does not do? Paper presented in the symposium "Shaping the mind through education". The Growing Mind, International Conference. Geneva, Sept. 14-19.

Csapó Benő (1997): The validity of school knowledge. International Summer Academy "Extended Autonomy of Schools". Nyíregyháza, August 31 - September 6.

Csapó Benő (1998): Az iskolai tudás és a vizsgák. Új Pedagógiai Szemle, 2. sz. 51-60.

Csapó Benő (1999): Értékelés az iskolában és az oktatás minőségi fejlesztése. In: Szuromi Pálné (szerk.): Az oktatás minősége. Csongrád Megyei Pedagógiai és Közművelődési Kht. Szeged. 17-31.

Molnár Edit Katalin (2000): A fogalmazási képesség fejlődésének mérése. Iskolakultúra, 8. sz. 49-59.

Csapó Benő (2000): A tantárgyakkal kapcsolatos attitűdök összefüggései. Magyar Pedagógia, 3. sz. 343-366. Abstrakt.

Csapó Benő (2001): Az iskola fejlesztő hatása. In: Komlóssy Ákos (szerk.): Minőség, színvonal, iskola. Szegedi Nyári Egyetem Évkönyve. 38. Tudományos Ismeretterjesztő Társulat, Szeged. 26-35.

Csapó Benő (2001): Az iskolák fejlesztő hatása. Magyar Minőség, 11. sz. 22-26.

Csapó Benő (2001): Efficiency of schools in developing students' cognitive competencies. 9th European Conference on the Research of Learning and Instrrucrion, Switzerland. Fribourg, August 28 - September 1.

Csapó Benő (2002): Az iskolai szelekció hatásának elemzése a képességek fejlődésének számítógépes szimulációja segítségével. Magyar Pszichológiai Szemle, 1. sz. 211-227.

Csapó Benő (2002, szerk.): Az iskolai tudás. Osiris Kiadó, Budapest. (2. javított kiadás)

Csapó Benő (2002, szerk.): Az iskolai műveltség. Osiris Kiadó, Budapest.

A tudáskoncepciók

Csapó Benő (1999): A tudás minősége. Educatio. 3. sz. 473-487.

Csapó Benő (2001): Tudáskoncepciók. In: Csapó Benő és Vidákovich Tibor (szerk.): Neveléstudomány az ezredfordulón. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 88-105.

Csapó Benő (2002): A tudáskoncepció változása: a nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógiai Szemle, 2. sz. 38-45.

Motiváció

Józsa Krisztián (2000): Az iskola és a család hatása a motivációra. Iskolakultúra, 8. sz. 69-82.