A családi háttér szerepe

Az oktatásszociológia egyik legismertebb megállapítása, hogy a gyerekek tanulmányi eredményeit erősen befolyásolja családi hátterük, a család társadalmi-gazdasági helyzete, kulturális színvonala.
A pedagógiai tudásszintmérő vizsgálatok során is a rutinszerűen felvett adatok közé tartoznak a család társadalmi helyzetét jellemző változók, ha ezt a helyzetet egyetlen változóval akarjuk megragadni, ezt legcélszerűbben a szülők iskolázottságát jellemző adatokkal tehetjük meg. A 2. táblázatban a tanulók tanulmányi eredményeinek átlagát foglaltuk össze a szülők iskolai végzettsége szerinti bontásban. A legalacsonyabban és a legmagasabban képzett csoport közötti különbség mind az apák, mind az anyák végzettsége szerinti bontásban 0,7-0,8 körüli értéknek adódik. A különbség szinte pontosan egy szórásnak felel meg, ami már sorsdöntő lehet a továbbtanulás lehetőségeiért folytatott versenyben, és így elég nagy lehet ahhoz, hogy a szelekcióban a család kulturális háttere meghatározó szerepet játsszon.

2. táblázat. A tanulmányi átlagok a szülők iskolai végzettsége szerinti bontásban
Apa iskolai
végzettsége
Gyermekek tanulmányi
átlaga
Anya iskolai
végzettsége
Gyermekek tanulmányi
átlaga
Általános iskola (fő) 3,47Általános iskola 3,44
Szakmunkásképző3,43Szakmunkásképző3,49
Érettségi3,68Érettségi3,65
Főiskola3,92Főiskola3,83
Egyetem4,13Egyetem4,24

A szülők érettségije választóvonalat jelent gyermekeik teljesítményében, az iskolázottság további szintjeinek hatása ugyancsak kimutathatóvá vált. Az érettségihez képest jelentős - a gyermekek iskolai osztályzataiban is megmutatkozó - többlet a főiskola, és még nagyobb az egyetem elvégzése. A legjobb tanulmányi átlagokat (4,24) az egyetemet végzett anyák gyermekeinek csoportjában találtuk. Ez sokkal jobb még a főiskolát végzett anyák gyermekeinek eredményeinél (3,83) is. Itt is érezhetővé vált az a ma már egyre elfogadottabbá váló megállapítás, mely szerint elitképző-kiválasztó szerepe ma már nem az érettséginek, hanem az egyetem elvégzésének, sőt valószínűleg egy "jobb" egyetem elvégzésének vagy a doktori fokozat megszerzésének van.