A térszemlélet tesztekkel kapcsolatos eredmények
A négy tesztben szereplő feladatok különbözőek voltak, ezért az eredményeket nem lehet
közvetlenül összehasonlítani, de a konkrét feladatok tartalmát is figyelembe véve a két
korosztály összehasonlításával is értelmezhetjük az adatokat.
A két évfolyam számára más-más típusú feladat jelentett nehézséget illetve bizonyult könnyűnek.
A hetedik évfolyam egy felismerési és megjelenítési feladatot oldott meg legjobban (A változatból).
A B változatból hetedikesek számára a legkönnyebb a dinamikalátási feladat volt, a legnehezebb
pedig a kétdimenziós vizuális elképzelési feladat. Általánosságban elmondható, hogy a hetedikesek
eredményei az A tesztben sokkal kiegyensúlyozottabbak, mint a B tesztben, de összességében
mindkét tesztben jobban boldogulnak a manipulációt igénylő feladatokkal, mint a kizárólag
befogadói műveleteket igénylőkkel.
A tizenegyedik évfolyamban az A teszt legnehezebb feladata egy felismerést és megjelenítést
kívánó, tehát komplex befogadói és manipulációs feladat volt, a legkönnyebb pedig egy, az
alakzatok képzeleti transzformációját igénylő ábra. A B tesztváltozatban a legnehezebbnek egy
téri konstrukciós feladat bizonyult, míg a legkönnyebben a kétdimenziós vizuális elképzelési
feladatot oldották meg a tizenegyedikesek. Általánosságban elmondható, hogy a tizenegyedikesek
teljesítménye a felismerési feladatokban lényegesen jobb, mint a hetedikeseké.
Középiskolában a két iskolatípus között nincs szignifikáns különbség, csakúgy, mint hetedik osztályban
sincs még szignifikáns különbség a fiúk és a lányok teljesítménye között. A középiskola
vége felé a különbség már mintegy 10 pont, azaz nagyjából egy teljes szórásnyi a fiúk javára.
Az idősebb korosztály esetében a fiúk a térszemlélet feladatokban lényegesen jobban teljesítenek,
mint a lányok.
A környezetkultúra felmérésének eredményei
Ugyanazt a tesztet oldották meg mindkét évfolyam tanulói, így az eredményeket közvetlenül össze
lehet hasonlítani. Két kivétellel, minden feladat esetében romlanak az eredmények, az idősebb
korosztály teljesítménye lényegesen gyengébb, mint a fiatalabbaké. Az egyes komponensek illetve
a teszt átlagát mutatja a 4. ábra. Az adatokat egységesen százalékra számítottuk át.
A legnagyobb visszaesés az "Eredetiség" komponensnél mutatkozik - összhangban az egyéb rajzi
vizsgálatokkal, amelyekben a kamasz korosztályok teljesítményromlását az originalitás, ez az
igen fontos kreativitásjegy csökkenésével jellemzik. Jelentős teljesítmény-különbség van a
fiatalok javára az "Az ítéletalkotás minősége" és "Az értékelés helyessége", illetve "Az elemzés
mélysége" komponensekben is. Az ábra - bár súlyos negatív tendenciákat jelez - még nem is tükrözi a
visszaesés valódi mértékét, a különbségek teljes nagyságát.
A két iskolatípus tanulóinak a környezetkultúra teszten elért eredményeit összehasonlíthatva,
a két iskolatípusban itt is tapasztalhatók különbségek, ezúttal a gimnázium javára. Két
komponensben szignifikáns az eltérés, méghozzá két lényeges képességterületen: az "Eredetiség"
és az "Értékelés helyessége" egyaránt a problémamegoldó gondolkodás, az érzékeny esztétikai
látásmód alapfeltétele.
A környezetkultúra problémái iránti érzékenység, az ilyen hivatás választása a köznapi
tapasztalat szerint független a nemektől. Vizsgálatunkban a hetedik évfolyamon, a mért hat
terület közül háromban szignifikáns jobbak a fiúk eredményei. Az általuk felismert
formatervezési problémák könnyebben azonosíthatóak, eredetibbek, és értékelésük is jobb, mint a
lányoké. A tizenegyedik évfolyamon másik két részképességben jobbak a fiúk: a helyzetleírás
(a probléma precíz, érzékletes megfogalmazása) és az ítéletalkotás magasabb színvonalú a fiúk
elemzéseiben. A korosztály eredményei úgy általában gyengébbek. Ahogyan más vizsgálatokban is
tapasztaltuk, a fiúk eredményei jobban szórnak,
mint a lányoké, több az átlagon felüli, illetve ez alatti teljesítmény. A tizenegyedik
évfolyamon a szórás csökken, a teljesítmények egy alacsonyabb színvonalom kiegyenlítődnek.